Sebzett lelkek

2023 legjobb történelmi novellái - közös olvasás Sásdi Tamással

Idén jelent meg a Gold Book Kiadó gondozásában a Sebzett lelkek c. antológia, mely a kiadó tavalyi történelmi novellapályázatának 10 legjobb történetét tartalmazza. A kötetre ismét Koppány Tímea miatt figyeltem fel - majd Tamással gyorsan el is döntöttük, hogy ezt is együtt fogjuk elolvasni egy közös olvasás keretében...

A Sebzett lelkek egy elég sokszínű válogatás, mellyel különböző korokba és helyekre utazhatunk vissza, hogy mi is részesei lehessünk történelmünk egy-egy (fiktív) szeletének és egy kis ízelítőt kaphassunk, milyen is lehetett akkoriban az élet...

sebzett_lelkek.jpg 

Fülszöveg

A kötet a Gold Book Könyvkiadó 2023-as történelminovella-pályázatára érkezett pályaművekből válogatott írásokat tartalmaz. A novellák stílusukat, témájukat és a feldolgozott korszakokat tekintve egyaránt széles spektrumot fednek le, a honfoglalás korától kezdve egészen a XIX. század második feléig. Hőseik között ugyanúgy megtalálhatók uralkodók, nemesek, lovagok és közrendűek, mint táltosok, varégok, betyárok vagy akár orvosok.

A szerzők olyan történelmi alakokat keltenek életre novelláikban, mint Álmos vezér, Szent Gellért püspök, Zotmund, Zrínyi Miklós és Savoyai Eugén. Az olvasó leereszkedhet Szent Patrik purgatóriumába, tanúja lehet a mongol hódítókkal szembeszálló székelyek küzdelmeinek, Buda visszavételének, Szigetvár 1556-os ostromának, átélheti az 1879-es szegedi árvíz borzalmait és elkísérheti a reformkor egyik kiemelkedő orvosszemélyiségét egy nem mindennapi kalandra.

Az ifjú doktor ujjai ökölbe zárultak: szinte érezte, ahogy népe sorsa a markába hullik. Immár tudta jól, hogy mit kell tennie, és azt is, hogy bármily őrült is a küldetése, nem ruházhatja át másra.

A novellák szerintem nagyrészt jó korrajzot adnak a megjelenített korszakokról, jól bemutatva az akkori hatalmi és vallási állapotokat és státuszokat, de sajnos elég vegyes érzésekkel zártam az antológia olvasását...
Több történettel egyszerűen nem tudtam mit kezdeni, nem értettem, pontosan mit akart vele megeleveníteni vagy kifejezni a szerző, de sajnálatos módon akadt olyan is, amit egy hatalmas katyvasznak éreztem az elejétől a végéig...

Az első novella, Háromszéki Nándor: Az abbé ajándéka c. története egy tanulságos és érdekes bevezetője lett a kötetnek, amit nagyon szerettem olvasni! Főszereplője, Savoyai Jenő avagy Savoyai Eugén, akinek életének egy kisebb részletébe kaphattunk betekintést, számomra egy abszolút pozitív és erős karakter volt mindvégig. Kitartása, célratörő tervei és azok megvalósítása szerintem mindenképpen példaértékű; nem mellesleg pedig ez a novella nagyon felkeltette a kíváncsiságom a személyével és életével kapcsolatban is - biztosan kézbe veszek még Vele kapcsolatos történeteket, de az írót is mindenképpen a radaromon tartom!

Koppány Tímea ismét nem okozott csalódást, egyszerűen jól esett ismét olvasni Tőle! Az írásmódját és stílusát nagyon szeretem, abszolút kedvenc magyar szerzőim egyike, így mindig szívesen merülök el a történeteiben! Az alkotmány megmentése szól hűségről, hazaszeretetről, kitartásról és bajtársiasságról, mindez pedig választékosan megírva, korhű textusba helyezve!

Bodnár Gyöngyi: Az aranyszemű c. novellája szintén egy nagyon jól sikerült története lett a kötetnek. Ketel élete, Enid szerepe, a sors vagy a végzet közbeszólása, a törzsi lét és a harcok, mind nagyon olvasmányosan és számomra reálisan mutatták be az eseményeket.

Végvári Edina: Szigeti vértek c. története Sziget kapitányának és három hűséges emberének szemén keresztül mutatja be a török megszállást, Sziget várának ostromát, majd a török sereg visszavonulását és azt a meginghatatlan elkötelezettséget, mellyel szereplőink a hazát védelmezik - bármi áron...

Láthatóan összeállt benne a kép: ha a gaztett megvalósul, oda az alkotmány, oda minden, mit őseink emberöltők fáradtságával kivívtak!

Összességében nem bántam meg, hogy elolvastam, mert amelyik novellák tetszettek, azokat nagyon szerettem; de kicsit többet vártam ettől a kötettől...

3,5/5

Sásdi Tamás véleményét a kötetről itt olvashatjátok!

sebzett_lelkek_trio.jpg