Sabatina James - Apám a halálomat akarja

A könyvet tavaly kaptam fel a Lírában a nyári hőségakciós polcról, amikor a szintén ezen leárazás keretében rendelt csomagomért mentem - teljes mértékben impulzus vásárlás volt. Sabatina nevét előtte nem láttam vagy hallottam, illetve iszlám témában sem akadt még könyv a kezembe, de valamiért nagyon haza akart velem jönni...

Gyermekházasságok köttetnek még Európában is, sebhelyekkel borított testeket rejtenek a leplek, és olyan nőkkel is találkozunk, akiknek a férje reggel, munkába menet rájuk zárja az ajtót, és csak este nyitja ki, amikor hazatér.

Egy évig a polcomon várt, nem voltam benne teljesen biztos, hogy tényleg akarom én ezt olvasni - úgy érzem, hiba volt halogatni, szinte együltő helyemben kiolvastam!

apam_a_halalomat_akarja.jpg

A muszlim vallást, az iszlám hitet nem ismertem valami mélyrehatóan, csak az itt-ott (hírekben, cikkekben és könyvértékelésekben) olvasott-hallott dolgokat tudtam róla, ami soha nem tartalmazott pozitív csengésű információkat. A nők elnyomása, az erőszak, a dzsihád és az iszlám felsőbbrendűsége pedig nem éppen egy olyan téma, amit rohan elolvasni bárki is - főként, ha megtörtént események alapján íródott az adott kötet.

Az élet egyetlen célja a túlvilág, tanította a mullah, és ez áll a Koránban is.

A memoárok és életrajzi könyvek szintén egy olyan kategória, ami komfortzónámon kívül esett egészen az Egy gésa emlékiratai elolvasásáig - akkor döbbentem rá, hogy egy jól megírt visszaemlékezés tartalmas és érdekes is tud lenni.

Hihetetlen és megdöbbentő volt ez a kötet, de nem azért mert nem hittem el - egyszerűen csak felfogni esett nehezemre. Ez a vallási fanatizmus, amit megjelenített az írónő, még mindig elképesztő számomra - hiába hallok és olvasok hasonlókról különböző vallások kapcsán, egyszerűen nem tudom felfogni ezt a fajta áhitatot. Hogy semmi sem számít, "csak egy könyv" és ami abban benne van, le van írva (teljesen mindegy milyen vallásokról beszélünk, mindegyiknél lehetne hozni példákat) és ez mindent felülír - családot, érzéseket, törvényeket.

Egyszerűen felfoghatatlan számomra, hogy ha még a törvényeket a vallásra alapozzák is - mondjuk ez a rész is a hihetetlen kategória nálam, mert ép ésszel fel nem fogom, ez hogy vagy miért és egyáltalán... -, az érzéseiket, érzelmeiket hogy a búbánatosba írhatja felül a Korán?! Amit érzek, azt a szívemmel érzem, nem az agyammal és a nevel(tet)ésemmel, a vallásommal vagy a törvényekkel! Mintha a hithű muszlimokból egyszerűen hiányozna az empátia és a szeretetre való képesség - mert csak ezek hiányában vagyok képes elhinni, hogy valaki képes megölni a saját lányát; vagy hogy szerinte a fiatal lány megérdemli a halált, amiért megerőszakolták.

A csador viselése kötelező már a kamaszkortól a hidzsáb előírása szerint, ezzel jelezve a nők szerénységét és erkölcsösségét. Egy éppen menstruáló nő nem érintheti meg a Koránt, mert tisztátalan azokon a napokon. A hitelhagyás halálos bűn - becsületgyilkossággal büntetik. Ha egy lányt/nőt megerőszakolnak, az az ő hibája, mert bűnbe vitte a férfit, aki elkövette - az erőszaktevő "áldozat", a megerőszakoltat pedig megbüntetik, általában meg is ölik. És ez csak néhány olyan gondolat, amitől a hideg futkosott a hátamon...

Az írónő áttért a keresztény hitre (csodálom érte, én valószínűleg mindezek után maximum magamban tudnék hinni), emberjogi aktivistává vált, létrehozva a Sabatina Egyesületet pedig a mai napig segíti azokat a nőket, akik az iszlám elöl menekülnek. Több díjat is nyert, köztük 2015-ben a "Reményvivő díj"-at - ami szerintem már a nevében is magába foglalja, mit jelent ő  és a munkássága nők ezreinek...

Rendkívül nagy hatással volt rám a könyv, napokig jártak a gondolataim az olvasottakon! A Korán felkeltette az érdeklődésem - egyszerűen úgy érzem, el kell olvasnom, hogy lássam, tényleg ennyi borzalmat megenged, sőt tanít egy "szent könyv"! A könyv befejezése után pedig rögtön el kezdtem keresni, írt-e még könyvet a szerzőnő, mert mazoista lévén még több könyvet szeretnék olvasni a témában és nekem tetszett, ahogy írt - a Fátyol nélkül soha és az Eurábia azonnal ment is a kívánságlistámra!

Ha tudtok hasonló, igaz történet alapján íródott könyveket ajánlani a témában azt nagyon megköszönném!

5/5